Load Counter

Monday, April 26, 2010

aku ingin insaf-part 2

DEWAN BESAR SM SAINS K.SELANGOR
SPM. Fizik Kertas 2
Hantu btoi. Pe aku nak jawab ni. Kertas 1 ok la jugak,leh main tuju2 je. Adui. Tibe2 menyesal sbb salu ponteng kelas fizik. Dan sering berkeras utk xpergi makmal fizik bile ada eksperimen yg akan dijalankan oleh cikgu sherry yg berjantina lelaki tetapi memakai beg dan sandal wanita.
Tapi,berguna ke penyesalan di kala kertas soklan dah depan mata?Huh..jawab jela.Tenyeh ape yg patut.Dan yg paling aku ingat,aku ade lukis gamba kaki berbulu kat kertas tu. Aku pun xpaham apa motipnye. Tapi yg pasti, pemeriksa kertas tu xakan boleh nak marah aku sbagaimana cikgu sherry marah bile aku lukis gamba pisang masa jawab soalan eksperimen arus elektrik hari tu.Haha..bahgianye rase.
Masa ada lagi 40minit. tapi aku dah abes jawab. biasa la,org hebat. Ape nak buat lagi ni. Nak mengumpat, xleh bcakap pulak.Huh,masam mulut aku bile diam lame2 ni...Lantas,aku pun mendapat satu idea.
###############

"Dik,bangun dik," bahu aku digegar2. Alamak,sape yg kejut aku ni. cane nak kaver elio yg kua siket nih.Ah,tutup je dgn kertas soklan ni. Fuh,selamat aku bijak bertindak di saat kecemasan.

"Er..ye cikgu" aku buat muka xbersalah.
"Kenapa tido ni?Dah siap ke?"
"Maaf cikgu. Saya study sampai lewat mlm smalam. Dah siap,cikgu" aku melemparkan jawapan spt seorg pelajar yg berdedikasi.

Cikgu tu amek kertas aku. Tgk siket. Muka kerut2. Alamak, nampak sangat ke penipuan yg cube aku hiasi dalam kertas tu. Cikgu tu pulang balik kertas aku. "Urm...xpela kalau dah siap. Baik awak semak jwpn awak"


Masalahnye..ape yg aku nak semak?So,aku tido balik. Tapi kali ni dlm keadaan duduk tegak.



KOLEJ MATRIX P.PINANG
Pilihanraya kolej. Nak pilih ketua pelajar pun ade kempen bagai. Ade lambang parti. Poyo nye mereka nih. Kataku selaku org yg kurg patriotik dan tidak meminati lagu2 patriotik yg dinyanyikan oleh ROy.

Aku xkenal sorg pun makhluk2 yg bertanding tu. Yg aku tau, masa hari mengundi nanti aku terpaksa gak kua mengundi sbb kalau x,markah kokurikulum akan dipotong. Cess...pendengki mana la yg buat sistem cenggini. Poster pilihan raya semakin banyak. Esok dah nak kene mengundi. Petang tu, balik dari kelas yg xberjaya untuk ku pontengi, aku tgk Mek Na tgh baca paper dgn penuh sifat akademiknye. Tibe2..Tuingg..!! Muncul mentol dalam kepala. Otak aku yg bijak telah merencana agenda utk memeriahkan lagi musim pilihanraya ini.

Nud dan Nien dah balik jugak. Aku paksa diorg carik muka2 huduh dan ala2 penyangak kat dalam paper tu. Lagi besar lagi bagus. Xcukup satu paper, korek lagi sebeban paper lama.


****

Malam semakin larut. Dah nak masuk subuh ni. Kire dinihari la. Nud usha line. Intai mak gad yg garang cam itik serati dirotan bontot. Okeh,line klear. Nud bagi signal. Aku ngan nien folo. Nud paling tggi. Kena dok depan. Jadi ketua kumpulan. Jalan slow, pegi kat papan tanda tempat laluan utama pelajar yg balik dr kelas nak ke hostel. Uih, banyak gak poster kat situ. Kitorg kuakan bahan2 yg dah prepare dari awal seperti gamba2 huduh, gam dan liquid paper.

Aku ngan nien tampal gamba. Nad liquid lambang parti kegemarannya.

****


7.45 pagi. Student tgh berpusu2 nak g kelas. Kami nampak ramai yg berkumpul di kawasan kejadian. Kitorg pun cepat2 menyibuk.

"Isk...sapela punye keje ni"
"La...lambang peace ni pegi dilquidnye satu jari. Tggal jari hantu je. dah jadi maksud lain plak. Teruk betul perangai"
"Eh,..sape yg dah xde keje ni? Sanggup tampal gamba2 huduh kat muke calon2 ni. Macam super impose pun ade"
Aku mencelah secara tibe2 "Ni mesti keje budak2 lelaki ni. Diorg ni mmg ske buat benda tahape2"
Org ramai di sekeliling mengangguk2 tanda setuju.
Aku nampak makgad mundar mandir cube siasat kalau2 ade antara plajar yg boleh jadi saksi kejadian.


Pagi itu,aku seperti mendapat semangat baru untuk ke kuliah. Hati brbunga mekar.

4 comments:

  1. haha..time paper fizik 2 pon aku tak reti cah nk jwb pe.seb baik stil credit.haha

    yg kmpp tu xyh nk ckp.tau ah korg ber3 mmg antu.hehe

    ReplyDelete
  2. ekekke...aku baik weh.diorg pengaruhi aku

    ReplyDelete
  3. huhu...aku sokong alid...korg ber3 mmg antu time kat kmpp dulu2...belum lagi part bakar mercun kat blok time merdeka..oops..terlebey sudah...;P

    ReplyDelete
  4. die bkn pengaruhi tu,,,,kamu dlm keadaan x sedar tu,,,mcm kne pukau lh..

    ReplyDelete

komen dan kondem dialu2kan.tetapi kondom amat diharamkan.harap maklum